Frågor & svar

På denna sida har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren som vi på KakelExpress.se tror att du som kund vill veta. Skulle du inte hitta svaret på din fråga vänligen mejla vår kundtjänst på kundservice@kakelexpress.se så hjälper vi dig så fort vi kan!

Kontaktfrågor

För att komma i kontakt med oss kan du ringa 0455-689054 alternativt mejla till oss: kundservice@kakelexpress.se

Order och beställningsfrågor

Du beställer din order online eller via en av våra säljare som skickar en orderinbjudan till din mejl där du kan slutföra beställningen
(säljare 0455-689054).

För att lägga en order online klickar du först på varan som du önskar att köpa och lägger den i varukorgen, därefter klickar du på kassa för att slutföra din beställning. I kassan får du fylla i kontaktinformation, leveransadress och välja leveransmetod, därefter väljer du hur du vill betala din beställning. Vi erbjuder betalning via Klarna, banköverföring och bankkort.

Det kan vara problem med din webbläsare, vi rekommenderar att du testar en annan webbläsare om du kan. Ifall det är betalningen som krånglar och du försöker betala via Klarna råder vi dig att kontakta Klarna på nummer 08-120 120 10. Om problemet skulle kvarstå är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst via mejlkundservice@kakelexpress.seeller på telefon 0455-689054.

Efter att du har lagt en order skickar vi en orderbekräftelse till din mejl som du uppgav när du gjorde beställningen. Det är viktigt att du kontrollerar att du fyller i rätt mejladress så att du får orderbekräftelsen till dig. Orderbekräftelse fungerar även som ett kvitto på ditt köp.

Det går bra att komplettera eller ändra din order så länge vi inte har hunnit skicka ut din första order (obs. gäller ej beställningsvaror). För att lägga till flera varor eller ändra din order vänligen kontakta oss snarast via mejl,kundservice@kakelexpress.seeller ring oss på 0455-689054 så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

Ja, dock kan vi inte garantera en adressändring för en beställning som redan har skickats. Då vi använder oss av externt transportbolag kommer vi att behöva meddela adressändringen till transportbolaget mot en självkostnad. Adressändring måste ske skriftligt, vänligen mejla till oss på kundservice@kakelexpress.se 
uppge ordernummer samt ny leveransadress.

Om din beställning inte har hanterats av oss vid tillfället du önskar att avbeställa går det bra att annullera din order (obs. gäller ej beställningsvaror). Om du önskar att annullera din order vänligen mejla oss snarast på kundservice@kakelexpress.se, alla avbeställningar behöver göras skriftligen. Observera att din beställning inte är annullerad förrän du har fått en bekräftelse från oss via mejl. Beställningsvaror och varor som produceras efter beställning går inte att avbeställa, detta med anledning av att varorna tillverkas specifikt till er från fabrik.

Betalningsfrågor

Alla priser är inklusive 25% moms.

Vi erbjuder betalning med kort, Klarna, banköverföring privatperson och banköverföring företag.

Vi erbjuder faktura som betalmetod via Klarna, välj mellan att betala direkt, få först och betala sen eller delbetalning.

Ja, du kan handla tryggt på kakelexpress.se, vi använder krypterad SSL-säkerhet för att säkerställa att din kortinformation är 100% skyddad.

Ja, om du önskar att förlänga din faktura loggar du in på klarna.se och gör följande:

Gå till betalningar.Välj det köp du vill betala senare.Välj betalningsalternativ och tryck på ”Förläng” betaltiden.

För andra frågor om faktura via Klarna vänligen kontakta Klarnas kundservice på 08-120 120 10.

Frakt och leverans

Vid en beställning tillkommer en fraktkostnad på 395 kr, undantag är särskilda destinationer och öar där extra avgift kan tillkomma.

Alla våra lagervaror levereras vanligtvis inom 5-10 vardagar, ibland ännu snabbare. Ifall du beställer en beställningsvara är leveranstiden något längre ca 15-25 vardagar, leveranstiden är endast preliminär och vi uppdaterar dig så fort varorna har skickats. Vi tar inte ekonomiskt ansvarar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget.

Mindre varor skickas till närmaste ombud, större och tyngre varor skickas på pall och levereras hem till dig. Du får en avisering till telefonnumret som du uppgav när du gjorde beställningen med mer information. Vid hemleverans ges du möjligheten att boka dag för utkörning av pallen. Vi använder oss främst av DHL, till vissa destinationer även DSV och Postnord.

Ja, av säkerhetsskäl har vi ID kontroll på alla hemleveranser. Ifall du själv inte har möjlighet att vara på plats vid leveransen går det bra att överlåta ID kontrollen till en annan myndig person, dock behöver den nya mottagaren kunna uppvisa både din giltiga legitimation och sin egen legitimation.

Fraktbolaget kör endast ut till bostäder där vägen är tillräckligt bred för att en lastbil ska kunna köra. Lastbilen ska kunna vända runt utan problem, om du bor i lägenhet levereras dina varor till porten/trottoaren (obs. det förutsätter att fraktbolaget har möjlighet att komma fram samt att det är lagligt. Vid undantagsfall kan dina varor komma att levereras till närmaste möjliga avlastningsställe.). Om du bor i hus/radhus ska vägen vara i bra skick så att lastbilen kan vända och använda bakgavellift (obs. det förutsätter att underlaget inte är ojämnt, av grus eller dylikt.). Ansvaret att undersöka förutsättningarna för leverans ligger hos kunden.

Nej, tyvärr kan vi inte kompensera för leveransförseningar som är utanför vår kontroll, beställningsvaror kan komma att bli försenade under tillverkning eller under inleverans. Dessvärre kan mycket hända på vägen som vi på KakelExpress inte kan påverka, vi gör vårt bästa för att du ska få dina varor så snabbt som möjligt. Tänk på att alltid beställa materialet i god tid och att du först bokar hantverkare efter att du har kontrollerat att rätt varor har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. KakelExpress.se (Kakelhandel Sverige AB) frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid försenad, utebliven eller felaktig leverans.

När du har beställt en vara som skickas med hemleverans kommer du att få en avisering från fraktbolaget där du kan boka dag för utkörning av pallen. De första 4 dagarna som ni kan välja mellan är kostnadsfria. Väljer du dock en annan dag än de 4 första dagarna kommer du att debiteras för lagerhyra, som fraktbolaget debiterar. Lagerhyra är en avgift som tillkommer när du inte bokar ut pallen inom 4 dagar, anledningen är att fraktbolaget behöver ta ut en avgift för att kunna lagerhålla din pall. Lagerhyra debiteras du som kund för och kostar från 400 kr per dygn. Tänk på att boka ut pallen inom 4 dagar efter avisering för att undvika lagerhyra. Vi på KakelExpress kan tyvärr inte ändra leveransdatum åt dig, vi ber dig i stället att kontakta fraktbolaget.

Vid mottagande av leverans vänligen kontrollera att antalet kolli stämmer, samt ifall det finns några synliga skador på emballage eller på varan. Det är viktigt att du kontrollerar detta medan chauffören fortfarande är där. Skador ska noteras på kvittensen vid mottagandet av leveransen innan fraktsedeln kvitteras och innan chauffören åker i väg. 

Ifall skadan först skulle upptäckas när du packar upp varan, dvs. en dold skada, behöver du kontakta oss och mejla oss bilder på skadan inom 5 dagar efter mottagen leverans, detta för att vi ska kunna behandla ditt ärende. Anmälan om skadan ska ske till vår mejl: kundservice@kakelexpress.se, glöm inte att bifoga bilder på skadan. Vi kan endast ersätta skadade varor som rapporterats till oss inom 5 dagar efter mottagen leverans. 

Retur och reklamationer

Om du vill returnera en vara vänligen mejla till oss på kundservice@kakelexpress.se. I mejlet behöver det framgå att du vill göra en retur, mängden och ditt ordernummer. Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar. OBS! Gäller ej beställningsvaror.

Invänta bekräftelse från oss innan du skickar din beställning i retur. Vid en retur kommer du att få ett mail där priset för returfrakten framgår, efter att du har accepterat detta kommer du att motta en frakthandling till din mail. Tänk på att alltid packa din order så att den är väl skyddad, använd samma pall som vid utgående leverans. För att vi ska kunna identifiera din order är det viktigt att du bifogar din orderbekräftelse.

Returer och byten hanteras tyvärr inte i samma ärende, ifall du önskar att returnera en vara och byta till en annan vara ber vi dig att lägga en ny beställning.

Om du vill reklamera en vara vänligen mejla till oss på kundservice@kakelexpress.se. En reklamation behöver göras innan varan monteras, är varan monterad anses kunden ha godkänt varan. I mejlet behöver det framgå att du vill reklamera varan, mängden och ditt ordernummer. Det går endast att reklamera varor som är belagda med fel.

Produktfrågor

Ja, för att beställa prov mejla till oss på kundservice@kakelexpress.se för vidare information. En provbit är en mindre del av en platta, prover skickas normalt hem till din brevlåda.

När plattorna produceras hos fabrik får varje produktion ett specifikt bränningsnummer, även kallat ton, som trycks på kartongen. Varje produktion av en platta är unik och det går inte att säkerställa att nästa produktion får exakt samma mått eller nyans. I och med detta rekommenderar vi att du alltid beställer så du har extra till godo för att säkerställa att du har samma bränning hemma om det behövs.

Tyvärr kan vi inte se vilken bränning du har fått, om du önskar beställa mer i samma ton ber vi dig att ta foto på kartongen där tonen syns, så kan vi kolla med fabriken om samma ton finns kvar.

Att en platta är kantskuren, även kallat rektifierad, betyder att man har skurit av plattans naturligt rundade kanter för att säkerställa att samtliga plattor har samma storlek. Rektifierade kanter = Raka kanter, som möjliggör att du kan lägga en extra tunn fog. De flesta plattorna har vad man kallar för standard kant, skillnaden mellan plattor med rundad kant och rakskuren kant är fogbredden. För rundad kant bör fogbredden vara ca 3 mm eller mer, för rakskurna kanter kan fogbredden vara 1-2 mm.

Kakel är väggplattor medan klinker är golvplattor som även kan användas till väggar. Kakel är keramikplattor som är gjort av lergods, utmärkande för kakel är att plattorna alltid är glaserade. Kakel monteras endast på väggar i tillexempel badrum, kök eller tvättstuga. Klinker däremot är gjort av lergods och är ett tåligt material som kan läggas på golv men även på väggar.

Ja, vid större beställningar lämnar vi gärna en offert till dig. Mejla oss på kundservice@kakelexpress.se och ange vilken vara du önskar få offert på och mängden. Vi återkommer alltid med svar inom 24 h.